/Ajankohtaista
Ajankohtaista 2017-02-11T15:20:44+00:00

Kajaanin Runoviikko

5.–9.7.2017

Kajaanin Runoviikkoa vietetään tänä vuonna ke 5.–su 9.7.2017. Taiteellisena johtajana jatkaa Taisto Reimaluoto.

Henriikka Tavi, kuva Leena Lahti

Suven runoilija on Henriikka Tavi (s. 1978). Hänen esikoisteoksensa Esim. Esa ilmestyi Teoksenkustantamana vuonna 2007. Se palkittiin Helsingin Sanomien kirjallisuus-palkinnolla parhaasta kotimaisesta esikoiskirjasta. Reimaluoto valmistaa jo perinteisesti tapahtumassa ensi-iltansa saavan monologiesityksen suven runoilijan teksteistä.

Tänä vuonna Runoviikko korostaa ohjelmassaan historian ymmärtämisen tärkeyttä samalla, kun katsotaan tulevaisuuteen.

– Kainuussa kansa on kulkenut aina. Tämä kansa on ylittänyt kulttuurisia rajoja jo paljon ennen muuatta piirilääkäri Lönnrotia, Reimaluoto tiivistää.

Lisätietoja: http://www.runoviikko.fi

****************

RUNON LUMO – lausujien omin sanoin

Runon lumo on lausujien oma kirja, Lausujain Liiton 75-vuotisjuhlansa kunniaksi tekemä. Siinä lausujat pääsevät ääneen, tällä kertaa paperilla.

Runon lumo on kokoelma suomalaisten lausuntataiteilijoiden puheenvuoroja, joissa he kertovat suhteestaan omaan työhönsä, runoon ja sen esittämiseen.

Kirjan ensimmäisessä osassa on artikkeleita, joissa käsitellään lausuntataiteen historiaa ja sen suuria nimiä, runon esittämisen nykypäivää, uusia muotoja ja tulevaisuudennäkymiä.

Toisessa osassa maamme lausujakaarti pääsee ääneen, kertomaan, miten suhde runoon ja sen ilmaisemiseen rakentuu. Kirjoittajat ovat Suomen Lausujain Liiton taiteilijajäseniä. Jokainen on saanut valita mukaan yhden runon ja kirjoittaa suhteestaan siihen. Lisäksi he valottavat suhdettaan esiintymiseen ja lausuntaan yleensä, jokainen omalla tavallaan ja äänellään.

Runon lumo -kirjan on kustantanut Suomalaisen Kirjallisuuden Seura (SKS).

SLL myy kirjaa hintaan 25 € + postikulut.

Tilaukset ella.pyhalto(at)gmail.com.