/Koulutus

Koulutukset

Joutsenon lausuntakurssi
18.-22.7.2022 (35 h)

Suomen Lausujain Liitto järjestää perinteisen kesäkurssinsa kolmatta kertaa yhteistyössä Joutsenon Opiston kanssa. Lausuntakurssi sopii kaikille sanataiteesta ja esiintymisestä kiinnostuneille.

Kurssilla tutkitaan puheilmaisuun liittyviä asioita äänenkäytöstä fyysisen ilmaisun kautta tekstianalyysiin ja esityksen valmistamiseen. Uusia lausujia varten mukana on myös vasta-alkajien ryhmä, jossa lausuntaan voi tutustua erityisen matalalla kynnyksellä. Kurssilla on sekä kiertäviä että yhteen lausunnan osa-alueeseen tarkemmin keskittyviä ryhmiä.

Ryhmät valmistavat kurssin aikana kaksi matineaa, jotka sijoittuvat torstaille ja perjantaille. Kukin osallistuja osallistuu vain yhteen matineaan. Osallistuminen on vapaaehtoista, mutta kannustettavaa. Opetuksen lisäksi kurssilla tavataan kirjailijavieras Kai Nieminen ja uuden lausuntaesityksensä Joutsenoon tuova Vuoden nuori lausuja Juuso Timonen.

Opettajat ja työpajojen aiheet:

Misa Palander: Runon ohjaaminen

Milla Hilke: Lausunnan perusteet

Sini Hukkanen: Luonnollista ääntä ja läsnäoloa etsimässä (Alexander-tekniikka)

Mirjami Heikkinen: Runon esittäminen ja keholliset muodonmuutokset

Emilia Pokkinen: Läsnäolon taito, kehollinen ilmaisu ja hyvä äänenkäyttö

Lisätietoa kurssiohjelmasta ja ilmoittautuminen:

Kajaanin lausuntakurssi

Suomen Lausujien kesäkurssi Kajaanin Runoviikon yhteydessä.
4.-8.7.22

Kuva: Matti Hietala

Keskitymme runon esittämiseen äänenkäytön harjoitusten, runon tulkinnan,läsnäolon ja tarinallisuuden kautta. Linkki ilmoittaumiseen: https://www.opistopalvelut.fi/kaukametsa/course.php?l=fi&t=8080&h=d4a973e303ec37692cc8923e3148eef7

Sukellamme runon tarinaan ja etsimme tulkintaa sen ja läsnäolon kautta. Kysymme, minkä oman elämämme tarinan runo meissä herättää vai löytyykö tekstistä itsessään oma tarina, joka haluaisi tulla kerrotuksi. Pyrimme löytämään runon tarinan synnyttämiä mielikuvia ja tunteita erilaisia tarinateatteritekniikoita hyväksikäyttäen. Miten tarina vaikuttaa runon tulkinnan äänenkäyttöön? Teemme erilaisia fyysisiä ja tunne- ja aistiharjoituksia yksilöinä ja ryhmissä. Tärkeää kurssilla on hyväksyvä ja avoin ilmapiiri. Kurssin lopuksi järjestetään yleisölle avoin demo Kaukametsän opiston
aulassa pe 8.7 klo 12.30.

Opettajat: Hillevi Kilpeläinen ja Maija Paunio
Paikkatilanne: Osallistujamaksimi 12, kurssilla on tilaa.

Opetuspaikka: Kaukametsä, monitoimiluokka, Koskikatu 4 B, 87200 Kajaani
Päivä ja kello: Ma: 17.00 – 20.00 Ti: 10.00 – 17.00 Ke: 10.00 – 17.00 To: 10.00 – 17.00 Pe: 10.00 – 16.00
Kevätlukukausi: 4.7.2022 – 8.7.2022 (30 oppituntia)
Kurssimaksu: 198,00 €
Ilmoittautuminen alkaa: 16.2.2022 klo 0.00
Ilmoittaudu viimeistään: 27.6.2022 klo 12.00

SLL:n koulutuksesta

Koulutus on yksi niistä alueista, joilla Suomen Lausujain Liitto toteuttaa perustehtäväänsä, runouden ja sen esittämisen tunnetuksi tekemistä. Lausunnan usein solistiseksi mielletyllä taiteenalalla koulutustapahtumat ovat myös merkittäviä kohtaamispaikkoja ja innoituksen lähteitä tekijöiden välillä. Niissä opitaan uutta ja vaihdetaan kokemuksia, saadaan elämyksiä ja oivalluksia ja kyseenalaistetaan tottumuksia.

Kesäkursseilla taiteilijat pääsevät kosketuksiin yleisönsä kanssa ja lausunnan ystävien yhteisöllisyys pääsee oikeuksiinsa – nuoret haastavat keski-ikäiset ja vanhat tekijät intoutuvat mittelemään nuorten kanssa. Myös lausuntataiteessa kokonaisvaltaisen ilmaisun vaatimus on yhä keskeisempi kysymys. Koulutuksessa siihen paneudutaan kaikin keinoin. Tämä on myös SLL:n perinnettä; merkittävä osa jäsenistä on koko liiton historian ajan ollut suomalaisen teatterin tunnettuja näyttelijöitä ja pedagogeja ja monitaiteisuus on aina ollut lausunnan kulttuuria.

Opettajina SLL:n järjestämässä koulutuksessa toimivat sekä liiton jäsenet että ulkopuoliset teatterin, pedagogiikan ja puheilmaisun ammattilaiset ja yhteistyötä kehitetään muiden taiteenalojen kanssa – unohtamatta pääasiaa, puhuttua sanaa.