/Koulutus
Koulutus 2021-01-11T10:42:41+02:00

Koulutukset

Joutsenon kesäkurssi siirtyy kesälle 2021. Samoin Kaukametsän opiston kanssa yhteistyössä järjestettävä lausunnan syventävä kurssi siirtyy Kajaanin Runoviikon yhteyteen kesälle 2021.

ÄÄNEN PESU

-etäseminaari
la 16.1.2021 klo 12–14

Suomen Lausujain Liitto järjestää jäsenilleen äänenkäytön ja -huollon perusteisiin ja kertaukseen keskittyvän seminaarin, jonka ohjaajana toimii lausuntataiteilija Malla Kuuranne.

Osallistuminen tapahtuu etäyhteydellä Zoomissa. Linkki koulutukseen jaetaan jäsenistölle sähköpostitse. Mikäli sinulla ei ole Zoomia ennestään, varaathan hieman aikaa ohjelmiston lataamiseen. Osallistuaksesi sinun ei tarvitse kuitenkaan luoda omaa käyttäjätiliä Zoomiin. Puheluun liittyessäsi klikkaa Join Audio. Oman mikrofonin mykistys ja videokuvan päälle/pois laittaminen löytyvät vasemmasta alakulmasta.

Linkki avautuu 15 min ennen seminaarin alkua. Osallistujia pyydetään saapumaan paikalle ajoissa, jotta kaikilla varmasti on toimiva yhteys seminaarin alkaessa. Teknisissä ongelmatilanteissa auttaa hallituksen jäsen Milla Hilke (milla.hilke[at]gmail.com).

Tapahtuma on liiton jäsenille ja jäsenyhdistyksille maksuton.
Lämpimästi tervetuloa!

Malla Kuuranne toimi vuosikymmenten ajan Teatterikorkeakoulun näyttelijöiden puhetekniikan, näyttämöpuheen ja äänenkäytön opettajana. Hän on uudistanut lausuntataidetta erityisesti äänenkäytön näkökulmasta ja vahvistanut lausunnan asemaa korkeatasoisena taiteenlajina Suomessa. Kuuranne on edistänyt suomalaista puhekulttuuria kouluttajana muun muassa Yleisradiossa, useissa oppilaitoksissa ja teattereissa.

SLL:n koulutuksesta

Koulutus on yksi niistä alueista, joilla Suomen Lausujain Liitto toteuttaa perustehtäväänsä, runouden ja sen esittämisen tunnetuksi tekemistä. Lausunnan usein solistiseksi mielletyllä taiteenalalla koulutustapahtumat ovat myös merkittäviä kohtaamispaikkoja ja innoituksen lähteitä tekijöiden välillä. Niissä opitaan uutta ja vaihdetaan kokemuksia, saadaan elämyksiä ja oivalluksia ja kyseenalaistetaan tottumuksia.

Kesäkursseilla taiteilijat pääsevät kosketuksiin yleisönsä kanssa ja lausunnan ystävien yhteisöllisyys pääsee oikeuksiinsa – nuoret haastavat keski-ikäiset ja vanhat tekijät intoutuvat mittelemään nuorten kanssa. Myös lausuntataiteessa kokonaisvaltaisen ilmaisun vaatimus on yhä keskeisempi kysymys. Koulutuksessa siihen paneudutaan kaikin keinoin. Tämä on myös SLL:n perinnettä; merkittävä osa jäsenistä on koko liiton historian ajan ollut suomalaisen teatterin tunnettuja näyttelijöitä ja pedagogeja ja monitaiteisuus on aina ollut lausunnan kulttuuria.

Opettajina SLL:n järjestämässä koulutuksessa toimivat sekä liiton jäsenet että ulkopuoliset teatterin, pedagogiikan ja puheilmaisun ammattilaiset ja yhteistyötä kehitetään muiden taiteenalojen kanssa – unohtamatta pääasiaa, puhuttua sanaa.