/Koulutus
Koulutus 2019-09-02T09:23:34+03:00

Runo ja kuvitteleva keho

Miten rohkaista ja kirkastaa lausujan omaa persoonallista ajattelua näyttämöllisiksi toiminnoiksi, kohti esitystä ja esityksen dramaturgiaa? Kahden viikonlopun mittaisella kurssilla tutkitaan keinoja tarttua rohkeasti ja kokeilevassa hengessä runon ehdottamiin maailmoihin. Tavoitteena on etsiä ja möyhentää itselle sopivia tapoja työstää ja esittää runoja.

Miltä runo tuntuu kehossa? Minkälaiseen ilmaisuun se kutsuu? Miten runo voisi asettua tilaan? Minkälaisiä näyttämöllisiä mielikuvia (esim. absurdeja, rosoisia, leikkisiä, rytmillisiä…) runoista kumpuaa? Miten nämä asettuvat rinnakkain näyttämölle ja luovat esityksen maailman?

Kurssilla osallistujat työstävät valitsemiaan runoja sekä yksilöohjauksessa ryhmässä että ryhmän mahdollisuuksia hyödyntäen. Tärkeää kurssilla on kokeileva ja leikillinen ilmapiiri sekä prosessikeskeinen työskentely. Kurssin lopuksi on mahdollisuus järjestää demo kurssilla työstetystä materiaalista

Ajankohta: 9.-10.11 ja 16.-17.11. klo 10-15. Kurssille valitaan osallistujat ilmoittautumisjärjestyksessä. Kurssin hinta on 50€ (SLL:n taiteilijajäsen) / 100€ muut

Ilmoittautumiset: marjut.e.maristo@gmail.com

Paikka: REPRUM, Työpajankatu 10 A 4, 00580 Helsinki (Kalasatama)

Opettajat:

Marjut Maristo TeM on monipuolisesti näyttelijäntöitä tehnyt teatteriopettaja. Tällä hetkellä hän toimii näyttelijänä esityksessä Fragile – särkyvää (2016–2019, ohjaus Heikki Törmi, mm. Suomen Kansallisteatteri), työstää kollektiivin kanssa esitystä Teatteri Viirukseen ja toimii teatteriopettajana Annantalon taidekeskuksessa sekä Etelä-Helsingin kansalaisopistossa.

Tarja Sahlstedt (FM, teatteri-ilmaisun ohjaaja) on monipuolisesti esittävän taiteen parissa työskennellyt teatterin tekijä. Runojen kanssa hän on työskennellyt mm. esiintyjänä Kansallisteatterin kiertuenäyttämön produktiossa Kuninkaani (2016-2018). Opettajana hän toimii parhaillaan Järvenpään teatterissa. Viimeisimpänä ohjaustyönään hän on ohjannut runollista lastenteatteria (Ava ja oikukas trumpetti, alkuperäisteos Anja Portin, 2019).

Opettajina Marjutille ja Tarjalle on tärkeää luoda turvallinen ilmapiiri kokeilla uutta, rohkaistua ja vaikuttua yhdessä toisia kuunnellen. Runossa heitä kiehtoo sen mahdollisuudet nopeastikin vaihtuviin visuaalisiin ja kehollisiin maisemiin, joissa mikä tahansa on mahdollista.

SLL:n koulutuksesta

Koulutus on yksi niistä alueista, joilla Suomen Lausujain Liitto toteuttaa perustehtäväänsä, runouden ja sen esittämisen tunnetuksi tekemistä. Lausunnan usein solistiseksi mielletyllä taiteenalalla koulutustapahtumat ovat myös merkittäviä kohtaamispaikkoja ja innoituksen lähteitä tekijöiden välillä. Niissä opitaan uutta ja vaihdetaan kokemuksia, saadaan elämyksiä ja oivalluksia ja kyseenalaistetaan tottumuksia.

Kesäkursseilla taiteilijat pääsevät kosketuksiin yleisönsä kanssa ja lausunnan ystävien yhteisöllisyys pääsee oikeuksiinsa – nuoret haastavat keski-ikäiset ja vanhat tekijät intoutuvat mittelemään nuorten kanssa. Myös lausuntataiteessa kokonaisvaltaisen ilmaisun vaatimus on yhä keskeisempi kysymys. Koulutuksessa siihen paneudutaan kaikin keinoin. Tämä on myös SLL:n perinnettä; merkittävä osa jäsenistä on koko liiton historian ajan ollut suomalaisen teatterin tunnettuja näyttelijöitä ja pedagogeja ja monitaiteisuus on aina ollut lausunnan kulttuuria.

Opettajina SLL:n järjestämässä koulutuksessa toimivat sekä liiton jäsenet että ulkopuoliset teatterin, pedagogiikan ja puheilmaisun ammattilaiset ja yhteistyötä kehitetään muiden taiteenalojen kanssa – unohtamatta pääasiaa, puhuttua sanaa.