Veikko Sinisalo -kilpailu

/Veikko Sinisalo -kilpailu
Veikko Sinisalo -kilpailu 2017-02-09T11:32:13+00:00

Veikko Sinisalo -kilpailu nuorille lausujille

Veikko Sinisalo -kilpailun nuorille lausujille järjestävät Veikko Sinisalon stipendirahasto, Kajaanin Runoviikko ja Suomen Lausujain Liitto ry. Kilpailu järjestetään joka toinen vuosi. Seuraava kilpailu järjestetään vuonna 2018. Kilpailu on avoin lausujille, jotka vuoden 2018 loppuun mennessä ovat täyttäneet enintään 30 ja vähintään 18 vuotta.

Kilpailun voittaja on oikeutettu Vuoden nuori lausuja -titteliin, 4 000 euron apurahaan sekä oman lausuntaillan pitämiseen Kajaanin Runoviikolla vuonna 2019.

Vuonna 2016 järjestetyn kilpailun voitti helsinkiläinen Jussi Lankoski (s. 1986) ohjelmallaan Valkoisen miehen taakka. Raadin mukaan voittajaesitys ilahdutti avoimella, häikäilemättömällä röyhkeydellään. Se oli poliittisesti epäkorrekti, jopa törkeä. Se käytti onnistuneesti klassikkorunoa omiin tarkoituksiinsa. Vahva kokonaisuus uusintaa runon esittämisen moninaisia traditioita.

Veikko Sinisalo -säätiön, Suomen Lausujain Liiton ja Kajaanin Runoviikon yhteistyönä järjestämällä Veikko Sinisalo -kilpailulla on pitkät perinteet, sillä vuoden nuoria lausujia on palkittu jo vuodesta 1978.

Veikko Sinisalo -kilpailun taustaa

Veikko Sinisalo (1926-2003) muistetaan taiteilijana, kulttuurihahmona ja yhteiskunnan toimijana. Kun hänen nimensä mainitaan, tulevat monelle mieleen myös elokuvaroolit Sven Tuuva, alikersantti Lahtinen Tuntemattomasta sotilaasta ja Täällä Pohjantähden alla -teoksen Laurilan Anttoo.

Veikko Sinisalo oli lisäksi tunnettu monologeistaan. Hän tulkitsi suurta joukkoa suomalaisia kirjailijoita, kuten Aleksis Kiveä, Eino Leinoa, Lauri Viitaa ja Väinö Linnaa. Hänelle on annettu tunnustusta monipuolisesta ja kokonaisvaltaisesta kulttuurin esiin tuomisesta.