Veikko Sinisalo -kilpailu

Veikko Sinisalo -kilpailu 2018-08-20T12:22:21+00:00

VUODEN NUORI LAUSUJA 2018

ÅRETS UNGA RECITATÖR 2018

Lämpimät onnittelut Miiko Toiviainen!

Varma gratulationer till Miiko Toiviainen!

Voittaja Miiko Toiviainen määritteli itsensä esittelyssään lujaa nauravaksi näyttelijäksi, jota näyttämöllä kiinnostavat erityisesti rosoisuus ja leikki. Raadissa toimivat Kirsi-Kaisa Sinisalo (pj), Mikko Roiha ja Tuukka Vasama. Raadin mukaan kilpailun korkean tason takia päätös ei ollut alkuunkaan yksiselitteinen eikä helppo. Kaikki esitykset olivat kokonaisvaltaisia ehdotuksia tästä maailmasta.

Tänä vuonna Veikko Sinisalon stipendi-rahasto juhlii 40-vuotista taivaltaan. Veikko Sinisalo -kilpailu nuorille lausujille keräsi 27 osallistujaa alkukilpailuun, joista finaaliin Kajaanin Runoviikon päätöspäivään valittiin kuusi: Miiko Toiviainen, Mikko Kauppila, Laura Marleena Halonen, Inkeri Hyvönen, Juuso Timonen ja Suvi Rantanen. Kilpailun palkintona oli Veikko Sinisalon stipendirahaston myöntämä apuraha, joka on suuruudeltaan 4000 €. Voittaja kutsuttiin pitämään ensi-ilta Kajaanin Runoviikolle heinäkuussa 2019.

Ensi vuonna Kajaanin Runoviikko järjestetään 3.-7.7.2018. Taiteellisena johtajana aloittaa Kati Outinen.

Veikko Sinisalo -kilpailu 2016

Vuonna 2016 järjestetyn kilpailun voitti helsinkiläinen Jussi Lankoski (s. 1986) ohjelmallaan Valkoisen miehen taakka. Raadin mukaan voittajaesitys ilahdutti avoimella, häikäilemättömällä röyhkeydellään. Se oli poliittisesti epäkorrekti, jopa törkeä. Se käytti onnistuneesti klassikkorunoa omiin tarkoituksiinsa. Vahva kokonaisuus uusintaa runon esittämisen moninaisia traditioita.

Veikko Sinisalo -säätiön, Suomen Lausujain Liiton ja Kajaanin Runoviikon yhteistyönä järjestämällä Veikko Sinisalo -kilpailulla on pitkät perinteet, sillä vuoden nuoria lausujia on palkittu jo vuodesta 1978.

Veikko Sinisalo -kilpailun taustaa

Veikko Sinisalo (1926-2003) muistetaan taiteilijana, kulttuurihahmona ja yhteiskunnan toimijana. Kun hänen nimensä mainitaan, tulevat monelle mieleen myös elokuvaroolit Sven Tuuva, alikersantti Lahtinen Tuntemattomasta sotilaasta ja Täällä Pohjantähden alla -teoksen Laurilan Anttoo.

Veikko Sinisalo oli lisäksi tunnettu monologeistaan. Hän tulkitsi suurta joukkoa suomalaisia kirjailijoita, kuten Aleksis Kiveä, Eino Leinoa, Lauri Viitaa ja Väinö Linnaa. Hänelle on annettu tunnustusta monipuolisesta ja kokonaisvaltaisesta kulttuurin esiin tuomisesta.