Veikko Sinisalo -kilpailu

Veikko Sinisalo -kilpailu 2017-11-10T14:59:40+00:00

Veikko Sinisalo -kilpailu nuorille lausujille

Alkukilpailu Turussa 17.-18.3.2018

Veikko Sinisalon stipendirahasto, Suomen Lausujain Liitto ja Kajaanin Runoviikko järjestävät 15. Veikko Sinisalo-kilpailun. Kilpailu on avoin lausujille, jotka vuoden 2018 loppuun mennessä ovat täyttäneet enintään 30 ja vähintään 18 vuotta.

Alkukilpailu pidetään 17.-18.3.2018 Linnateatterissa, Turussa. Järjestelyistä vastaa Suomen Lausujain Liitto yhdessä Turun Lausuntakerhon kanssa. Finaali on Kaajanin Runoviikolla sunnuntaina 8.7.2018.

Kilpailun palkintona on Veikko Sinisalo stipendirahaston myöntämä 4000 euron apuraha. Lisäksi voittajalta tilataan esitys vuoden 2019 Kajaanin Runoviikolle.

Kilpailuun osallistuminen

Kilpailussa nuoret lausuvat 20 minuutin esityksen, joka koostuu heidän itse valitsemastaan runoudesta, tai muusta tekstimateriaalista. Esitysaikaan tulee lisäksi sisältyä kaksi järjestäjien valitsemaa runoa, yksi perinteinen runo ja yksi nykyruno. Molemmat runot voi valita kahdesta alla kerrotusta vaihtoehdosta:

Perinteinen runo

Juha Mannerkorpi: Ehtoollinen lasikellossa

Edith Södergran: Eräs elämä

Nykyruno

Kaarina Valoaalto: Hän seisoi alhaalla ilmakehän…

Sirpa Kyyrönen: Äiti

Alkukilpailuun osallistuvista nuorista kilpailun raati valitsee loppukilpailuun jatkavat lausujat.

Ilmoittautuminen

Lue huolella ohjeet kilpailijoille, ja ilmoittaudu kilpailuun sähköpostitse: jussilankoski@yahoo.com 18.2.2018 mennessä.

Ohjeita kilpailijoille

Pakollisten runojen tekstit saat pyytämällä niitä sähköpostitse Lena Labartilta: teatteri.labart@gmail.com

Ilmoittaudu kilpailuun sitovasti 18.2.2018 mennessä sähköpostilla jussilankoski@yahoo.com antamalla seuraavat tiedot:

– Nimi
– Syntymäaika
– Osoite
– Puhelinnumero
– Sähköpostiosoite
– Kilpailuohjelmasi ohjaaja
– Sekä kerro lyhyesti itsestäsi ja lausunnan merkityksestä elämässäsi.

Lähetä kilpailuohjelmasi 9.3.2018 mennessä sähköpostilla: jussilankoski@yahoo.com.
Anna esityksellesi nimi ja kirjoita ohjelma esitysjärjestyksessä. Jokaisesta runosta/tekstikatkelmasta seuraavat tiedot:

– Runon/tekstikatkelman nimi tai ensimmäiset sanat – Runoilijan/kirjailijan nimi
– Kokoelma tai teos
– Mahdollinen suomentaja

Alkukilpailu järjestetään Linnateatterissa (Linnankatu 31, 20100 TURKU).

Esitys ja esiintymisaika

Esityksen pituus on 20 minuuttia +/- noin kaksi minuuttia. Aikaan tulee sisältyä järjestäjien valitsemat pakolliset runot (yksi perinteinen runo ja yksi nykyruno), kummankin voit valita kahdesta vaihtoehdosta.

Esiintymisaikasi selviää ilmoittautumisajan päätyttyä, jolloin tiedämme kuinka paljon kilpailijoita on. Voit halutessasi toivoa esiintymisaikasi joko lauantaiksi tai sunnuntaiksi.

Esitettävien tekstien tekijänoikeudet

Kilpailijoiden on huolehdittava itse valitsemiensa tekstien tekijänoikeuksien pyytämisestä ja maksamisesta. Suomen Lausujain Liitto huolehtii pakollisten runojen tekijänoikeuksien hankkimisesta. Tekijänoikeudet voi saada pyytämällä esityslupaa suoraan kirjailijalta/oikeuksien haltijalta tai hakemalla esitysluvan Sanastosta eli kirjallisuuden alan tekijänoikeusjärjestöstä (https://luvat.sanasto.fi/performance).

Näyttämön tekniset tiedot

Alkukilpailu järjestetään Linnateatterin teatterisalissa, johon mahtuu noin 200 katsojaa. Lisätietoja näyttämöstä saat olemalla yhteydessä Linnateatteriiin (www.linnateatteri.fi).

Kaikilla kilpailijoilla on sama yleinen näyttämövalaistus. Musiikin tai äänten käyttäminen osana esitystä on mahdollista, mutta niiden ajamiseen on kilpailijalla oltava oma soitin ja käyttäjä.

Esityksessäsi voit halutessasi käyttää rekvisiittaa. Teatterista löytyy tuoleja ja pieniä pöytiä, jos tarvitset niitä esityksessäsi. Muu mahdollinen rekvisiitta sinun tulee tuoda mukanasi.

Jos on kysyttävää näyttämöteknisistä asioista tai muista kilpailuun osallistumiseen liittyvästä, voit olla yhteydessä Jussi Lankoskeen jussilankoski@yahoo.com.

Veikko Sinisalo -kilpailu 2016

Vuonna 2016 järjestetyn kilpailun voitti helsinkiläinen Jussi Lankoski (s. 1986) ohjelmallaan Valkoisen miehen taakka. Raadin mukaan voittajaesitys ilahdutti avoimella, häikäilemättömällä röyhkeydellään. Se oli poliittisesti epäkorrekti, jopa törkeä. Se käytti onnistuneesti klassikkorunoa omiin tarkoituksiinsa. Vahva kokonaisuus uusintaa runon esittämisen moninaisia traditioita.

Veikko Sinisalo -säätiön, Suomen Lausujain Liiton ja Kajaanin Runoviikon yhteistyönä järjestämällä Veikko Sinisalo -kilpailulla on pitkät perinteet, sillä vuoden nuoria lausujia on palkittu jo vuodesta 1978.

Veikko Sinisalo -kilpailun taustaa

Veikko Sinisalo (1926-2003) muistetaan taiteilijana, kulttuurihahmona ja yhteiskunnan toimijana. Kun hänen nimensä mainitaan, tulevat monelle mieleen myös elokuvaroolit Sven Tuuva, alikersantti Lahtinen Tuntemattomasta sotilaasta ja Täällä Pohjantähden alla -teoksen Laurilan Anttoo.

Veikko Sinisalo oli lisäksi tunnettu monologeistaan. Hän tulkitsi suurta joukkoa suomalaisia kirjailijoita, kuten Aleksis Kiveä, Eino Leinoa, Lauri Viitaa ja Väinö Linnaa. Hänelle on annettu tunnustusta monipuolisesta ja kokonaisvaltaisesta kulttuurin esiin tuomisesta.