Veikko Sinisalo -kilpailu

Veikko Sinisalo -kilpailu 2019-11-19T14:34:43+02:00

Veikko Sinisalo -kilpailu nuorille lausujille

Alkukilpailu Kotkassa 28.-29.3.2020

Veikko Sinisalon stipendirahasto, Suomen Lausujain Liitto ja Kajaanin Runoviikko järjestävät 16. Veikko Sinisalo-kilpailun. Kilpailu on avoin lausujille, jotka vuoden 2020 loppuun mennessä ovat täyttäneet enintään 30 ja vähintään 18 vuotta.

Alkukilpailu järjestetään Nelosteatterin tiloissa 28.-29.3.2020 (Satamakatu 4, 48100 Kotka) www.nelosteatteri.fi. Järjestelyistä vastaa Suomen Lausujain Liitto yhdessä Kotkan kaupungin ja Teatteriryhmä Kimaran kanssa.

Kilpailun palkintona on Veikko Sinisalon stipendirahaston myöntämä 4000 euron apuraha. Lisäksi voittajalta tilataan esitys vuoden 2021 Kajaanin Runoviikolle.

Lisätietoja kilpailusta saa sähköpostitse: vskilpailu@gmail.com.

Kilpailuun osallistuminen

Kilpailussa nuoret lausuvat 20 minuutin esityksen, joka koostuu heidän itse valitsemastaan runoudesta, tai muusta tekstimateriaalista. Esitysaikaan tulee lisäksi sisältyä kaksi järjestäjien valitsemaa runoa, yksi perinteinen runo ja yksi nykyruno. Molemmat runot voi valita kahdesta alla olevasta vaihtoehdosta:

Perinteinen runo (valitse jompikumpi)

Aila Meriluoto: Miikal, kokoelmasta Sairas tyttö tanssii, WSOY, 1952
Mirkka Rekola: Erakko, kokoelmasta Vedessä palaa, WSOY, 1954
Nykyruno (valitse jompikumpi)
Veera Antsalo: Portaiden alla, kokoelmasta Sähkökatkoksen aikaan, Teos, 2012
Vesa Haapala: Niin kuin on aamu, kokoelmasta Valekuolleet, Otava, 2017

Runot saa tiedustelemalla sähköpostitse: vskilpailu@gmail.com

Kilpailuun ilmoittautuminen

Ilmoittaudu kilpailuun sitovasti 15.2.2020 mennessä sähköpostitse: vskilpailu@gmail.com, toimittaen seuraavat tiedot:

– Nimi
– Syntymäaika
– Katuosoite
– Postinumero ja -toimipaikka
– Puhelinnumero
– Sähköpostiosoite
– Kilpailuohjelmasi ohjaaja (ei välttämätön)

Lähetä kilpailuohjelmasi viimeistään 23.3.2020 sähköpostitse: vskilpailu@gmail.com, ja muista nimetä esityksesi! Kirjoita ohjelma tekstien esitysjärjestyksessä. Jokaisesta tekstistä seuraavat tiedot:

– Tekstin nimi / ensimmäiset sanat

– Runoilijan / kirjailijan nimi

– Kokoelma / teos
– Mahdollinen suomentaja

Esitys ja esiintymisaika

Esityksen pituus on 20 minuuttia +- noin 2 minuuttia. Aikaan tulee sisältyä järjestäjien valitsemat pakolliset runot, yksi perinteinen runo ja yksi nykyruno. Kummankin voi valita kahdesta vaihtoehdosta.

Esiintymisaikasi selviää ilmoittautumisajan päätyttyä, jolloin tiedämme, kuinka paljon kilpailijoita on. Voit halutessasi toivoa esiintymisaikaasi joko lauantaiksi tai sunnuntaiksi, tee niin viimeistään 15.02.2020 mennessä sähköpostitse: vskilpailu@gmail.com.

Esitettävän kirjallisuuden tekijänoikeudet

Kilpailijoiden on huolehdittava itse valitsemansa kirjallisuuden
tekijänoikeuksien pyytämisestä ja maksamisesta. Suomen Lausujain Liitto huolehtii pakollisten runojen tekijänoikeuksien hankkimisesta. Tekijänoikeudet voi saada pyytämällä esityslupaa suoraan kirjailijalta tai hakemalla esitysluvan Sanastosta eli kirjallisuuden alan tekijänoikeusjärjestöstä (https://www.sanasto.fi/).

Nelosteatteri ja sen näyttämö:

Nelosteatteri, Satamakatu 4, on Kotkassa toimiva harrastajateatteritalo, jossa toimii useita kotkalaisten harrastajateatterilaisten ryhmiä. Nelosteatteri on keltainen, idyllinen vanha puutalo,  jossa on  100-neliöinen teatterisali, johon lavasteratkaisuista riippuen  mahtuu n. 50-100 katsojaa. Teatterisalin näyttämö on kokoa 5×3,90m (lev./syvyys), näyttämön sivutilat mukaan lukien 8×5 m (lev./syvyys). Talossa on myös kahviotila ja siihen liitettynä pieni keittiö sekä erikokoisia huoneita, joita voi käyttää  mm. pukutiloina.

VUODEN NUORI LAUSUJA 2018

ÅRETS UNGA RECITATÖR 2018

Lämpimät onnittelut Miiko Toiviainen!

Varma gratulationer till Miiko Toiviainen!

Voittaja Miiko Toiviainen määritteli itsensä esittelyssään lujaa nauravaksi näyttelijäksi, jota näyttämöllä kiinnostavat erityisesti rosoisuus ja leikki. Raadissa toimivat Kirsi-Kaisa Sinisalo (pj), Mikko Roiha ja Tuukka Vasama. Raadin mukaan kilpailun korkean tason takia päätös ei ollut alkuunkaan yksiselitteinen eikä helppo. Kaikki esitykset olivat kokonaisvaltaisia ehdotuksia tästä maailmasta.

Tänä vuonna Veikko Sinisalon stipendi-rahasto juhlii 40-vuotista taivaltaan. Veikko Sinisalo -kilpailu nuorille lausujille keräsi 27 osallistujaa alkukilpailuun, joista finaaliin Kajaanin Runoviikon päätöspäivään valittiin kuusi: Miiko Toiviainen, Mikko Kauppila, Laura Marleena Halonen, Inkeri Hyvönen, Juuso Timonen ja Suvi Rantanen. Kilpailun palkintona oli Veikko Sinisalon stipendirahaston myöntämä apuraha, joka on suuruudeltaan 4000 €. Voittaja kutsuttiin pitämään ensi-ilta Kajaanin Runoviikolle heinäkuussa 2019.

Ensi vuonna Kajaanin Runoviikko järjestetään 3.-7.7.2018. Taiteellisena johtajana aloittaa Kati Outinen.

Veikko Sinisalo -kilpailun taustaa

Veikko Sinisalo (1926-2003) muistetaan taiteilijana, kulttuurihahmona ja yhteiskunnan toimijana. Kun hänen nimensä mainitaan, tulevat monelle mieleen myös elokuvaroolit Sven Tuuva, alikersantti Lahtinen Tuntemattomasta sotilaasta ja Täällä Pohjantähden alla -teoksen Laurilan Anttoo.

Veikko Sinisalo oli lisäksi tunnettu monologeistaan. Hän tulkitsi suurta joukkoa suomalaisia kirjailijoita, kuten Aleksis Kiveä, Eino Leinoa, Lauri Viitaa ja Väinö Linnaa. Hänelle on annettu tunnustusta monipuolisesta ja kokonaisvaltaisesta kulttuurin esiin tuomisesta.