Veikko Sinisalo -kilpailu nuorille lausujille

/Veikko Sinisalo -kilpailu nuorille lausujille
Veikko Sinisalo -kilpailu nuorille lausujille 2022-01-23T16:24:25+02:00

Alkukilpailu Kokkolassa Teatteri Iltatähdessä. (Pitkänsillankatu 1-3 D, 4 krs 67100 Kokkola ) 19.-20.3.2022

Veikko Sinisalon stipendirahasto, Suomen Lausujain Liitto ja Kajaanin Runoviikko järjestävät 17. Veikko Sinisalo-kilpailun Kajaanin Runoviikolla 10.7.2022.

Kilpailu on avoin lausujille, jotka vuoden 2022 loppuun mennessä ovat täyttäneet enintään 30 ja vähintään 18 vuotta.
Alkukilpailu järjestetään Teatteri Iltatähden tiloissa 19.-20.3.2022. Järjestelyistä vastaa Suomen Lausujain Liitto yhdessä He-Li-Kat ry:n kanssa.
Kilpailun palkintona on Veikko Sinisalon stipendirahaston myöntämä 4000 euron apuraha. Lisäksi voittajalta tilataan esitys vuoden 2023 Kajaanin Runoviikolle.
Lisätietoja kilpailusta saa sähköpostitse: vskilpailu@gmail.com.

Kilpailuun osallistuminen

Kilpailussa nuoret lausuvat 20 minuutin esityksen, joka koostuu heidän itse valitsemastaan runoudesta, tai muusta tekstimateriaalista. Esitysaikaan tulee lisäksi sisältyä kaksi järjestäjien valitsemaa runoa, yksi perinteinen runo ja yksi nykyruno. Molemmat runot voi valita kahdesta alla olevasta vaihtoehdosta:
Perinteinen runo (valitse jompikumpi)
Aaro Hellaakoski: Hauen laulu, kokoelmasta Jääpeili. Otava. 1928.
Katri Vala: Autio kaupunki, kokoelmasta Maan laiturilla, WSOY, 1930.

Nykyruno (valitse jompikumpi)
Joni Pyysalo: Rakkaus vääristää tietoisuuden kuin kova huume, kokoelmasta Ostetaan myydään, WSOY, 2013
Sirkka Turkka: Ei, jos sinä lähdet, ei sammu mun taivaalta tähdet, kokoelmasta Niin kovaa se tuuli löi, Tammi, 2004
Runot saa tiedustelemalla sähköpostitse: vskilpailu@gmail.com

Kilpailuun ilmoittautuminen
Ilmoittaudu kilpailuun sitovasti 31.1.2022 mennessä sähköpostitse: vskilpailu@gmail.com, toimittaen seuraavat tiedot:
– Nimi
– Syntymäaika
– Katuosoite
– Postinumero ja -toimipaikka
– Puhelinnumero
– Sähköpostiosoite
– Kilpailuohjelmasi ohjaaja (ei välttämätön)

Esitys ja esiintymisaika
Esityksen pituus on 20 minuuttia +- noin 2 minuuttia. Aikaan tulee sisältyä järjestäjien valitsemat pakolliset runot, yksi perinteinen runo ja yksi nykyruno. Kummankin voi valita kahdesta vaihtoehdosta.
Esiintymisaikasi selviää ilmoittautumisajan päätyttyä, jolloin tiedämme, kuinka
paljon kilpailijoita on. Voit halutessasi toivoa esiintymisaikaasi joko lauantaiksi
tai sunnuntaiksi, tee niin viimeistään 31.1.2022 sähköpostitse: vskilpailu@gmail.com.
Esitettävän kirjallisuuden tekijänoikeudet
Kilpailijoiden on huolehdittava itse valitsemansa kirjallisuuden tekijänoikeuksien pyytämisestä ja mahdollisesta maksamisesta. Suomen Lausujain Liitto huolehtii pakollisten runojen tekijänoikeuksien hankkimisesta. Finaalin osalta tekijänoikeuksista huolehtii Kajaanin Runoviikko. Tekijänoikeudet voi saada pyytämällä esityslupaa suoraan kirjailijalta tai hakemalla esitysluvan Sanastosta eli kirjallisuuden alan tekijänoikeusjärjestöstä (https://www.sanasto.fi/).

Veikko Sinisalo -kilpailun taustaa

Veikko Sinisalo (1926-2003) muistetaan taiteilijana, kulttuurihahmona ja yhteiskunnan toimijana. Kun hänen nimensä mainitaan, tulevat monelle mieleen myös elokuvaroolit Sven Tuuva, alikersantti Lahtinen Tuntemattomasta sotilaasta ja Täällä Pohjantähden alla -teoksen Laurilan Anttoo.

Veikko Sinisalo oli lisäksi tunnettu monologeistaan. Hän tulkitsi suurta joukkoa suomalaisia kirjailijoita, kuten Aleksis Kiveä, Eino Leinoa, Lauri Viitaa ja Väinö Linnaa. Hänelle on annettu tunnustusta monipuolisesta ja kokonaisvaltaisesta kulttuurin esiin tuomisesta.