Näkymät navigointi

Tänään

Runonlausuntaa ja haitarimusiikkia

Artjärven Maamiesseurantalo Salmelantie 202, Orimattila

Ja mikä on matkamme määrä?
Näyttämöllä Matti Ristinen, Johanna Juhola ja Sari Haapamäki.
Kevään 2024 aikana esitys vierailee seurantaloissa 32 paikkakunnalla. Kiertue päättyy Kajaanin Runoviikolle 6.7.2024.
Kesäkuussa: 15.06. klo 19 Virtain Työväentalo, Virrat, 16.06. klo 16 Luhalahden Nuorisoseurantalo, Ikaalinen, 28.06. klo 18 Artjärven Maamiesseurantalo, Artjärvi, 29.06. klo 18 Kylätalo Työppäri, Rautalampi

27€ - 33€

3 000 vuotta itämerensuomalaista runoutta – Ilman miehen yhteyttä

Kouta-Sali Koskikatu 2, Kajaani, Suomi

Kajaanin Runoviikon tilausteoksen ENSI-ILTA
”Ilman miehen yhteyttä” on hauska ja kepeä esitys länsimaisen ajattelumme perusteista ja kristillisestä lähimmäisenrakkaudesta laajennettuna koskemaan kaikkea elämää. Evankeliumista ja evoluutiosta siis. Esityksen vanhin aines on keskiaikainen Luojan virsi, suomalainen metsäevankeliumi, jonka Arhippa Perttunen lauloi Elias Lönnrotille. Matias Salamniuksen ”Ilolaulu Jesuxesta” vuodelta 1690 nostaa jännityksen kattoon, ja finaalissa kuullaan Eeva Kilven ajatuksia kasveista ja eläimistä, jotka ovat kipeästi Vapahtajan tarpeessa.
Esityksen avaa Jacob Judénin hymni suomalaisesta identiteetistä vuodelta 1810.

Runonlausuntaa ja haitarimusiikkia

Arpelan nuorisoseurantalo Könöläntie 28, Tornio

Runonlausuntaa ja haitarimusiikkia -esitys on sanan, sävelen ja liikkeen yhdistävä näyttämöteos, joka tarkastelee ikiaikaisia elämän teemoja: elämää, kuolemaa ja rakkautta. Eino Leinon, Saima Harmajan, Aleksis Kiven ja Uuno Kailaan runot muistuttavat meitä siitä, keitä me olemme ja mistä me tulemme.
Ja mikä on matkamme määrä?
Näyttämöllä Matti Ristinen, Johanna Juhola ja Sari Haapamäki.

Heinäkuussa:
03.07. klo 18 Arpelan nuorisoseurantalo, Tornio, 04.07. klo 18 Pölkky-teatteri, Taivalkoski Päätaloviikko, 05.07. klo 18 Siuruan Työväentalo, Pudasjärvi ja 06.07. klo 19 Kajaanin Runoviikko.

27€ - 33€

Metsäkansan runomatinea

Leivonlaulu Metsäkansantie 92, Valkeakoski

Metsäkansan kulttuuriseura ry kutsuu Kirsi Kunnaksen ja Aila Meriluodon runouden ystäviä Metsäkansan runomatineaan Leivonlauluun, Metsäkansan vanhaan kansakouluun, muusikko Debra Tapion kotiin ja kulttuurin kehtoon.

Maire Martikainen: Kirsi Kunnas uudistusmielisenä runoilijana
Kunnaksen lasten ja aikuisten runoja (30 min)

Leena Kirstinä: Kirsi Kunnas 1950-luvun modernismin murroksessa
Uudistajana aikuisten ja lasten runoudessa
Kunnaksen runouden juuret
Elämä ja teokset - yhtymäkohtia (45 min)

Sina Kujansuu & Leif Segerstam: Aila Meriluoto – rakkauden siivin minimalismiin
Meriluodon runoja improvisoitujen sävellysten siivittämänä
Valintoja Aila Meriluodon Kootuista runoista, WSOY 1976 (30 min)

Minä kirjoitan, minä kirjoitan – monologi Helvi Hämäläisen elämästä

Tuulentupa Tuulentuvantie 3, Kustavi

Minä kirjoitan, minä kirjoitan - monologi Helvi Hämäläisen elämästä on monikerroksinen monologi, jossa esiintyjän Hillevin elämän tapahtumat kietoutuvat Helvin elämän kiihkeisiin tunnelmiin tuoden näyttämölle voimakkaita tunnelmia 1930-tähän päivään. Kilpeläinen tulkitsee esityksessä Hämäläisen proosa-ja runotuotantoa ja lavalla nähdään myös Helvin aikalaisia - Saima Harmaja, Katri Vala ja Olavi Paavolainen.

22€ - 28€

3000 vuotta itämerensuomalaista runoutta – Ilman miehen yhteyttä

Teatteri Avoimet ovet Erottajankatu 5, Helsinki

Esityksen avaa Jacob Judénin hymni suomalaisesta identiteetistä vuodelta 1810.

15€ - 30€